W dniu 5 października 2020 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego do spraw Kolejnictwa, które prowadzili Współprzewodniczący Zespołu: Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Henryk Grymel, przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ „Solidarność” (KSK). W zespole uczestniczyli prezesi największych kolejowych spółek oraz przedstawiciele kolejowych, krajowych central związków zawodowych, które zgodnie z regulaminem zespołu wchodzą w jego skład. Kolejową „Solidarność” reprezentowali wspomniany wyżej Henryk Grymel i Henryk Sikora, członek Prezydium Rady KSK. Ze względu na ograniczenia wynikające z epidemii COVID-19 obrady zostały przeprowadzone w formie wideokonferencji.

Więcej, w relacji Henryka Sikory, na stronie Krajowej Sekcji Kolejarzy.

 

 

Wrocaw 25.10.2020

Komunikat:

Szanowni Państwo!

W związku z pogarszającą się sytuacją w naszym kraju związaną z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 jesteśmy zmuszeni zmienić termin planowanej na 25 października uroczystości 40. rocznicy Protestu Głodowego Kolejarzy we Wrocławiu.

Komitet Organizacyjny 40. rocznicy Protestu Głodowego Kolejarzy we Wrocławiu podejmując tę trudną decyzję kierował się przede wszystkim potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego wszystkich uczestników uroczystości.

Poinformujemy Państwa o nowym terminie uroczystości. Nadmieniamy, że wszystkie zaproszenia zachowują ważność.

Przepraszamy Państwa i liczymy na zrozumienie.

Za Komitet Organizacyjny

Henryk Grymel
Barbara Miszczuk
Wiesław Natanek

 

 

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” negatywnie opiniuje projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 z dnia 27 sierpnia 2020 r. Prezydium KK domaga się pełnego odmrożenia wysokości odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, co będzie miało pozytywny wpływ na budżet poprzez zwiększenie wpływów podatkowych z tytułu wzrostu konsumpcji.

Na negatywną opinię zasługują następujące rozwiązania :

- zamrożenie wynagrodzeń w jednostkach sektora finansów publicznych, likwidacja funduszu nagród w jednostkach sektora finansów publicznych oraz niejasne zasady przyznawania nagród za szczególne osiągnięcia w pracy       zawodowej  w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia,

- obniżenie funduszu nagród i zapomóg dla funkcjonariuszy

- obniżenie kwoty bazowej, w oparciu o którą zostają wyliczone środki na wypłaty nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze, wyodrębniane w budżetach wojewodów oraz ministra właściwego do spraw oświaty   do poziomu obowiązującego w dniu 1 stycznia 2018 r.

 

Więcej na stronie: Komisji Krajowej Związku

 

 

 A Adamczyk Minister Infrastruktury

 

 

Aż się nie chce wierzyć kto to mówi, ale wygląda na to, że Jakub Karnowski, były prezes PKP S.A. przyznaje rację związkom zawodowym w sporze z Zarządem PKP Cargo.

A oto szczegóły:

Wartość rynkowa PKP Cargo w ostatnich 12 miesiącach zmniejszyła się o 57 proc. Przez pięć lat spadła o 84 proc. Spółka straciła ponad 3 mld zł na swej kapitalizacji. Związki zawodowe protestują przeciw działaniom zarządu.

PKP Cargo SA na warszawskiej giełdzie jest notowana od siedmiu lat. Spadek kapitalizacji spółki jest wyjątkowy, nawet w porównaniu z innymi spółkami, w których akcjonariuszem jest Skarb Państwa.

W dobrym okresie dla spółki jej akcje wyceniano na 90 zł, a kapitalizacja spółki przekraczała 4 mld zł. Teraz ich kurs jest na poziomie 11 zł, a wartość PKP Cargo obniżyła się w granice 0,5 mld zł.

- Gdy sprzedawaliśmy PKP Cargo na warszawskiej giełdzie przy cenie za akcję 70 zł, zarzucano nam, że sprzedajemy spółkę poniżej jej wartości, za wartość wagonów sprzedawanych na złom - mówi w rozmowie z MarketNews24 Jakub Karnowski, były prezes PKP, wykładowca SGH, który jako doradca Banku Światowego zajmuje się restrukturyzacją kolei w Tanzanii i Kazachstanie. – Teraz jednak kurs jej akcji jest 7-krotnie niższy. To oznacza, że popełniono duże błędy w zarządzaniu spółką.

Związki zawodowe w PKP Cargo SA przygotowują protest. Zarzucają zarządowi różne błędy, a wśród nich także ten, iż nadal ten przewoźnik towarowy stawia na transport węgla kamiennego, choć nawet polski rząd zapowiada, dalsze ograniczenia w wydobyciu węgla energetycznego.

Przed siedmiu laty, gdy wprowadzano spółkę na GPW, w strategii zakładano, że PKP Cargo nie będzie stawiać na transport węgla, ale stało się inaczej. Jednak spółka nadal mogłaby realizować ówczesną strategię, której jeden wariant zakładał przeobrażenie w firmę logistyczną, zajmującą się nie tylko transportem kolejowym, gdy drugi wariant – to wydłużenie łańcucha logistycznego poprzez zakup mniejszych przewoźników w krajach na południe od Polski.

- Połączenie Morza Bałtyckiego z Morzem Adriatyckim jest nadal wielką szansą dla PKP Cargo – komentuje J. Karnowski. – Z oświadczenia związków zawodowych wynika dla mnie, że w sporze o przyszłość spółki to właśnie związkowcy mają rację.

Wywiadu z Jakubem Karnowskim można posłuchać TUTAJ:

 

Źródło: Agencja Informacyjna MarketNews24.pl