oswiadczenie 1oswiadczenie 2

W środę 31.07.2013 r. w siedzbie PKP CARGO S.A. przedstawiciele kolejowych central związkowych w obecności mediatora Longina Komołowskiego prowadzili z przedstawicielami ZarządĂłw PKP S.A. i PKP CARGO S.A. kilkugodzinne rozmowy dotyczące warunkĂłw pakietu gwarancji pracowniczych oraz wzrostu wynagrodzeń i wypłat premii.

Ponieważ Strony pozostawały przy swoich stanowiskach, ogłoszono przerwę w rozmowach a ich kontynuację zaplanowano na 8 sierpnia br. O ich wynikach będziemy informować na naszej stronie.

Kolejowi związkowcy zapowiadają, że zwrócą się do Komisji Nadzoru Finansowego z wnioskiem o braku ważnych informacji w prospekcie emisyjnym PKP Cargo ? informuje PAP powołując się na deklarację Leszka Miętka, przewodniczącego Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych.

 

Jak powiedział PAP szef KKZZ, w dokumencie złożonym przez PKP Cargo do KNF nie wspomniano o tym, że wciąż nie podpisano paktu gwarancji pracowniczych, co ? jak zaznaczył ? jest standardem przy prywatyzacji. Drugim ważnym brakiem jest w opinii Leszka Miętka brak informacji, na temat zmiany sytuacji rynku przewozów po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości odnośnie stawek dostępu do infrastruktury.

PKP Cargo odpowiedziało PAP na zarzuty związkowców oficjalną formułką, że prospekt ?został przygotowany zgodnie z wymogami prawa i praktyką rynkową oraz przy dołożeniu należytej staranności?. W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Mariusz Przybylski, rzecznik prasowy PKP Cargo, dodał również, że projekt prospektu emisyjnego nie był udostępniany związkom zawodowym.

 

W dniu 31.07.2013 o godzinie 9:00 w siedzibie spółki PKP CARGO S.A. rozpoczęło się spotkanie mediacyjne w ramach sporu zbiorowego w sprawie postulatĂłw złoĹźonych przez związki zawodowe w dniu 10 maja 2013 roku. To rozmowy ostatniej szansy, bowiem poprzednie zakończyły się podpisaniem protokołu rozbieĹźności a załoga firmy opowiedziała się w referendum za strajkiem. - Jesteśmy otwarci na rozmowy i do mediacji przystępujemy gotowi do prowadzenia dialogu na partnerskich zasadach. Jako zarząd i pracownicy prowadzimy intensywne prace, by do debiutu doszło w czwartym kwartale 2013 r. - powiedział PAP A. Purwin, ktĂłry jest odpowiedzialny za finanse PKP Cargo, przygotowanie IPO (pierwszej oferty publicznej akcji spółki) i rozmowy ze stroną społeczną.

 

Żródło: Rynek Kolejowy, 31.07.2013r.

  

 

Owiadczenie

Znane są już wyniki referendum strajkowego w PKP Cargo. Za strajkiem w przypadku braku wzrostu wynagrodzeń opowiedziało się aż 98 proc. pracowników spółki. W referendum udział wzięło 64,99% zatrudnionych i zgodnie z prawem referendum jest ważne.

Od 24 czerwca 2013 do 12 lipca 2013 roku wśród pracowników zakładów spółki PKP Cargo zostało przeprowadzone referendum strajkowe w ramach prowadzonego sporu zbiorowego. Pracownicy zdecydowaną większością opowiedzieli się za podjęciem akcji strajkowej. Pracownicy mieli odpowiedzieć na pytanie o to czy są za podjęciem akcji strajkowej w przypadku niespełnienia przez Zarząd PKP Cargo żądań zgłoszonych przez Związki Zawodowe w przedmiocie:

  1. Kontynuacji procesu prywatyzacyjnego bez podpisania Paktu Gwarancji Pracowniczych dla pracowników Spółki PKP Cargo i spółek zależnych
  2. Wzrostu wynagrodzeń w płacy zasadniczej od 1 czerwca 2013 r. w wysokości 450 zł średnio na jednego zatrudnionego
  3. Wypłaty premii za I kwartał oraz wypłaty nagród z funduszu nagród z zysku za rok 2012

W sytuacji fiaska rozmów w ramach sporu zbiorowego za strajkiem odpowiedziało się odpowiadając: na pytanie 1 - 96,18% pracowników biorących udział w referendum, na pytanie 2 - 98,07% pracowników biorących udział w referendum, a na pytanie 3 - 98,26% pracowników biorących udział w referendum. Wobec tego referendum jest wiążące dla związków zawodowych.

Zdaniem szefa Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszka Miętka zarząd PKP SA za wszelką próbuje sprowokować strajk w PKP Cargo. ? Ja się bardzo temu dziwię, bo wydawało mi się, że zarządowi na etapie procesu prywatyzacji powinno zależeć na spokoju społecznym i na spokojnym wprowadzeniu spółki na giełdę prywatyzacji. Tak się jednak nie dzieje. Dlatego ze zdumieniem obserwuję, jak za wszelką cenę próbuje się wywołać awanturę w spółce, najpierw przez zapowiedzi dużych zwolnień w PKP Cargo, a teraz przez próbę zerwania sporu zbiorowego ? zaznaczył przed tygodniem szef KKZZ w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym".

 

Żródło: Rynek Kolejowy, 17.07.2013r.

Rozmowy w sprawie Paktu Gwarancji Pracowniczych zakończyły się podpisaniem protokołu rozbieżności

Podczas negocjacji paktu gwarancji pracowniczych zarządy PKP S.A. i PKP CARGO S.A. ?prĂłbowały oszukać związki zawodowe?. Władze spółek prĂłbowały wyeliminować z paktu niektĂłre grupy pracownikĂłw PKP CARGO S.A. oraz spółek zaleĹźnych od tej spółki oraz zmniejszyć premię prywatyzacyjną. Ponadto, zarządy PKP S.A. i PKP CARGO S.A. chciały skrĂłcić okres gwarancji zatrudnienia, ograniczyć elementy zakładowego układu zbiorowego pracy, a takĹźe uniemoĹźliwić reprezentowanie pracownikĂłw w organach PKP CARGO S.A.. Zarząd PKP CARGO S.A. nie podjął rokowań w sprawach podwyĹźki wynagrodzeń i wypłaty premii za I kwartał oraz nagrĂłd z funduszu nagrĂłd z zysku za 2012 rok.
PowyĹźsze nastawienie zarządu strona społeczna uwaĹźa za konfrontacyjne, zwłaszcza do toczącego się w tych kwestiach referendum strajkowego. Spotkanie zakończyło się protokołem rozbieĹźności. Decyzje zarządĂłw PKP S.A. i PKP CARGO S.A. Ĺ›wiadczą o prowadzeniu rozmĂłw w złej wierze i prowokują do podjęcia strajku w Spółce CARGO.

W załączeniu protokół rozbieżności.