W nawiÄ zaniu do petycji z pikiety przed siedzibÄ PKP S.A., adresowanej do kolejowych decydentĂłw, krytycznie zostaĹy ocenione zmiany zachodzÄ ce na kolei, wdraĹźanie destrukcyjnych metod zarzÄ dzania, ktĂłre byÄ moĹźe sprawdzajÄ siÄ w bankach ale nie na kolei, zarzÄ dzanie pionowe, ktĂłre na przykĹadzie PKP Cargo S.A. powoduje chaos kompetencyjny, utratÄ klientĂłw i zwolnienia pracownikĂłw, z naruszeniem prawa i Paktu Gwarancji Pracowniczych. Krytyce zostaĹa poddana zmiana polityki ZarzÄ dĂłw spĂłĹek Grupy PKP w zakresie zarzÄ dzania nieruchomoĹciami, polegajÄ ca na przygotowywaniu do sprzedaĹźy nieruchomoĹci usytuowanych w centrach duĹźych miast, na ktĂłrych moĹźna zarobiÄ najwiÄcej. Taka polityka kreowana jest przez PKP S.A. i przejmowana przez inne spĂłĹki (np. sprzedaĹź przez PKP S.A. siedziby spĂłĹki PKP Energetyka S.A. na ul. HoĹźej w Warszawie). Powoduje to wyprzedawanie majÄ tku kolejowego, likwidacjÄ miejsc pracy, skazywanie spĂłĹek na kosztowny najem powierzchni biurowej. PodkreĹlono, Ĺźe kaĹźdÄ nieruchomoĹÄ moĹźna sprzedaÄ tylko raz, poprawiajÄ c jednorazowo wynik finansowy spĂłĹki. Poruszono niejasnÄ dziaĹalnoĹÄ spĂłĹki deweloperskiej XCity, powoĹanej przez PKP S.A.
Jednym z omawianych tematĂłw byĹo utrudnianie dziaĹalnoĹci zwiÄ zkowej w PKP S.A. i nieuznawanie sporu zbiorowego w tej spĂłĹce. Poruszono rĂłwnieĹź sytuacjÄ PrzedsiÄbiorstwa Napraw Infrastruktury, ktĂłre jest obecnie w likwidacji, ukazujÄ c tÄ prywatyzacjÄ jako przykĹad zagroĹźeĹ pĹynÄ cych z prywatyzacji spĂłĹek kolejowych. W trakcie spotkania nie zabrakĹo sprawy przewozĂłw regionalnych, restrukturyzacji i oddĹuĹźenia spĂłĹki, dziaĹalnoĹci spĂłĹek samorzÄ dowych powoĹanych przez marszaĹkĂłw i przyszĹoĹci przewozĂłw regionalnych w naszym kraju.
W trakcie trwajÄ cego kilka godzin spotkania minister ĹťaĹobka skrupulatnie notowaĹ przedstawiane przez zwiÄ zkowcĂłw tematy. ZapisaĹ kilka stron. Jakie bÄdÄ tego efekty ? Czas to zweryfikuje.
Oprac. Henryk Sikora