ZwiÄ zkowcy odwoĹani z Rady Nadzorczej PKP Cargo
Nadzwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy PKP Cargo podjÄĹo uchwaĹy ws. odwoĹania Krzysztofa Czarnoty oraz Marka Podskalnego ze skĹadu rady nadzorczej spĂłĹki.
Uzasadnieniem odwoĹania Marka Podskalnego oraz Krzysztofa Czarnoty ze skĹadu rady nadzorczej jest ?utrata zaufania w zwiÄ zku z konfliktem interesĂłw czĹonkĂłw rady nadzorczej". ReprezentujÄ oni zwiÄ zki zawodowe w spĂłĹce. ? Na jednym z ostatnich posiedzeĹ rady nadzorczej przedstawiciele zwiÄ zkĂłw, ktĂłrzy pobierajÄ za obecnoĹÄ 10 tysiÄcy zĹotych, nie wywiÄ zali siÄ ze swoich obowiÄ zkĂłw i nie zagĹosowali za podwyĹźkami. Dlaczego? Bo sÄ w konflikcie interesĂłw jako funkcjonariusze zwiÄ zkĂłw ? mĂłwiĹ niedawno prezes PKP SA Jakub Karnowski. Na poczÄ tku wrzeĹnia Podskalny i Czarnota otrzymali opiniÄ prawnÄ o dziaĹaniu na szkodÄ spĂłĹki. ? Nie chodzi o to, by w radzie nie byĹo czĹonkĂłw zaĹogi, tylko o to, Ĺźeby te same osoby nie prowadziĹy jednoczeĹnie sporu z zarzÄ dem. ZasiadajÄ cy w radzie nadzorczej zwiÄ zkowcy domagali siÄ informacji o spĂłĹce, do ktĂłrych jako czĹonkowie rady mieli prawo, a nastÄpnego dnia przychodzili z tymi informacjami na negocjacje pĹacowe z zarzÄ dem ? powiedziaĹa dziĹ portalowi Money.pl osoba zbliĹźona do wĹadz spĂłĹki.
Zmiany w statucie sprzeczne z prawem?
DziĹ zatwierdzono rĂłwnieĹź zmiany w statucie spĂłĹki PKP Cargo, o ktĂłrych moĹźna przeczytaÄ w tym miejscu. Zmiany dotyczÄ gĹĂłwnie okreĹlenia koniecznych kompetencji czĹonkĂłw rady nadzorczej, w szczegĂłlnoĹci tych wybranych przez pracownikĂłw. W treĹci zaproponowanej przez akcjonariusza znajdujÄ siÄ zapisy mĂłwiÄ ce o tym, Ĺźe czĹonek zarzÄ du nie moĹźe jednoczeĹnie peĹniÄ funkcji z wyboru lub zasiadaÄ w organach zakĹadowej, ponadzakĹadowej lub ogĂłlnokrajowej organizacji zwiÄ zkowej, federacji zwiÄ zkĂłw zawodowych lub konfederacji zwiÄ zkĂłw zawodowych.
Zdaniem zwiÄ zkowcĂłw, zmiany te sÄ sprzeczne z prawem. Chodzi o to, Ĺźe pakt gwarancji pracowniczych zapewnia udziaĹ trzech przedstawicieli zwiÄ zkĂłw w radzie nadzorczej i jednego w zarzÄ dzie spĂłĹki. ?Zmiany w statucie spĂłĹki unicestwiÄ partnerstwo i dialog spoĹeczny. A trzeba pamiÄtaÄ, Ĺźe pakt gwarancji pracowniczych stanowi prawo w rozumieniu kodeksu pracy? ? przekonuje Federacja ZwiÄ zkĂłw Zawodowych PracownikĂłw PKP.
Zdaniem strony zwiÄ zkowej wĹaĹciciel, wykluczajÄ c z rady nadzorczej dotychczasowych przedstawicieli pracownikĂłw, ingeruje w uprawnienia wynikajÄ ce z paktu w sposĂłb nieuprawniony. ?Niedopuszczalne jest, by wĹaĹciciel w sposĂłb jednostronny decydowaĹ, kto moĹźe byÄ przedstawicielem pracownikĂłw? ? pisali w liĹcie do minister Wasiak zwiÄ zkowcy.
? Ĺťadna wĹadza nie lubi jak jej patrzy siÄ na rÄce (...) ale tylko ekipa bankomatĂłw posunÄĹa siÄ do tego, Ĺźeby odwoĹywaÄ zwiÄ zkowcĂłw z rady nadzorczej ? komentuje wiceprzewodniczÄ cy Federacji ZZP PKP Jan PrzywoĹşny. Jak dodaje, odwoĹani mieli wieloletnie doĹwiadczenie w pracach w radzie i dobre przygotowanie merytoryczne.
Czy bÄdzie strajk w PKP Cargo?
WkrĂłtce skonfliktowane z zarzÄ dem zwiÄ zki zawodowe majÄ podjÄ Ä decyzjÄ o strajku w PKP Cargo. Zdaniem Karnowskiego zwiÄ zkowcy sÄ gotowi wykoleiÄ dziaĹalnoĹÄ PKP Cargo w walce o zaledwie 40 zĹotych dalszych podwyĹźek (na portalu "RK" analizowaliĹmy, Ĺźe rozbieĹźnoĹÄ jest wiÄksza ? przyp. JM).
Na dzisiejsze decyzje Rady Nadzorczej negatywnie zareagowali inwestorzy. Akcje spĂłĹki spadĹy o trzy procent.
ĹťrĂłdĹo: JM, Rynek Kolejowy, 29.09.2015 r.