W nawiązaniu do petycji z pikiety przed siedzibą PKP S.A., adresowanej do kolejowych decydentów, krytycznie zostały ocenione zmiany zachodzące na kolei, wdrażanie destrukcyjnych metod zarządzania, które być może sprawdzają się w bankach ale nie na kolei, zarządzanie pionowe, które na przykładzie PKP Cargo S.A. powoduje chaos kompetencyjny, utratę klientów i zwolnienia pracowników, z naruszeniem prawa i Paktu Gwarancji Pracowniczych. Krytyce została poddana zmiana polityki Zarządów spółek Grupy PKP w zakresie zarządzania nieruchomościami, polegająca na przygotowywaniu do sprzedaży nieruchomości usytuowanych w centrach dużych miast, na których można zarobić najwięcej. Taka polityka kreowana jest przez PKP S.A. i przejmowana przez inne spółki (np. sprzedaż przez PKP S.A. siedziby spółki PKP Energetyka S.A. na ul. Hożej w Warszawie). Powoduje to wyprzedawanie majątku kolejowego, likwidację miejsc pracy, skazywanie spółek na kosztowny najem powierzchni biurowej. Podkreślono, że każdą nieruchomość można sprzedać tylko raz, poprawiając jednorazowo wynik finansowy spółki. Poruszono niejasną działalność spółki deweloperskiej XCity, powołanej przez PKP S.A.

Jednym z omawianych tematów było utrudnianie działalności związkowej w PKP S.A. i nieuznawanie sporu zbiorowego w tej spółce. Poruszono również sytuację Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które jest obecnie w likwidacji, ukazując tę prywatyzację jako przykład zagrożeń płynących z prywatyzacji spółek kolejowych. W trakcie spotkania nie zabrakło sprawy przewozów regionalnych, restrukturyzacji i oddłużenia spółki, działalności spółek samorządowych powołanych przez marszałków i przyszłości przewozów regionalnych w naszym kraju.

W trakcie trwającego kilka godzin spotkania minister Żałobka skrupulatnie notował przedstawiane przez związkowców tematy. Zapisał kilka stron. Jakie będą tego efekty ? Czas to zweryfikuje.

Oprac. Henryk Sikora