W dniu 20 maja 2015 r. Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność" wystąpiła pismem SKK-12/2015 do pani minister Marii Wasiak z zapytaniem o szczegóły dotyczące funkcjonowania spółki XCity Investment Sp. z o.o. Nowa spółka, powołana przez PKP S.A. prowadząca działalność deweloperską działa od 1 stycznia 2015 r. Jak wynika z ogólnodostępnych materiałów została ona utworzona głównie po to, aby zarabiać na intratnych gruntach w dużych miastach. Dotychczas PKP S.A. do wspólnych inwestycji z podmiotami zewnętrznymi zakładała spółki celowe, które były później likwidowane. Natomiast teraz wszystkimi nowymi projektami ma zarządzać spółka Xcity Investment.

PKP S.A. do nowej spółki planuje wnieść kolejowe grunty będące najatrakcyjniejszymi lokalizacjami w dużych miastach o wartości 937 mln zł (to kapitał zakładowy spółki) co przy powstałych na nich nieruchomościach, ma powiększyć jej majątek do przeszło 1 mld 250 mln zł. PKP S.A. dzięki temu ma zarobić na tym ok. 1,3 mld zł.

Obecnie PKP S.A. pracuje nad 18 projektami (rocznie ma ich realizować ok. 20), wśród których znajduje się projekt ?Kraków Bosacka" oraz zabudowa terenu tzw. ?Międzytorza" w Gdyni. Kolejnymi przygotowywanymi projektami są m.in. inwestycje przy stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa Gdańska.

Wokół działalności tej spółki narasta wiele wątpliwości i pytań. Szczególnie nasze zaniepokojenie spowodowane jest interesem pracowników posiadających jednostki uczestnictwa w Funduszu Własności Pracowniczych. Prawdopodobnie oprócz PKP S.A. udziały w tej spółce mają inne podmioty i osoby prywatne co powoduje, że Skarb Państwa nie posiada nad nią właściwej kontroli.

 

W związku z powyższym Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność" domaga się wyjaśnienia opisanej sytuacji i udzielenia odpowiedzi na nw. pytania:

 

  1. Czy wnoszenie nieruchomości aportem do spółki Xcity nie jest złamaniem Ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, ktĂłra zakłada wnoszenie nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej, do spółek powstałych po podziale przezdsiębiorstwa państwowego PKP?
  2. Czy nie jest to spółka, służąca do wytransferowania poza PKP najcenniejszych kolejowych nieruchomości?
  3. Kto zagwarantuje, że w niedalekiej przyszłości spółka ta nie zostanie sprywatyzowana?
  4. Dlaczego pracownicy oddziałów PKP S.A. zmuszani są do wykonywania czynności na rzecz Xcity jako odrębnego podmiotu?
  5. Co z 15 % odpisem od wartości sprzedanych nieruchomości, który zgodnie z Ustawą o PKP powinien być przekazany na Fundusz Własności Pracowniczych (a może jest to próba jego ominięcia)?
  6. Czy nad spółką Xcity, wyposażaną w bardzo dużej wartości majątek, jest sprawowany należyty nadzór?

Źródło: www.skk.org.pl