ZarzÄ d PKP Cargo rekomendowaĹ wypĹatÄ dywidendy w wysokoĹci 32,69 mln zĹ, czyli 50 proc. zysku skonsolidowanego za rok 2013. Walne Zgromadzenie podjÄĹo decyzjÄ o wypĹacie duĹźo wyĹźszej dywidendy ? aĹź 137,5 mln zĹotych.
Wynik na poziomie zysku EBITDA skorygowany o istotne zdarzenia jednorazowe wyniĂłsĹ 662 mln zĹ (o 14 proc. mniej niĹź w 2012 roku), a zysk netto 189 mln zĹ (wobec 267 mln zĹ netto w 2012 roku). Natomiast wartoĹci nieskorygowane, to jest pochodzÄ ce bezpoĹrednio ze sprawozdaĹ finansowych, wyniosĹy odpowiednio 499 mln zĹ dla zysku EBITDA i 65 mln zĹ dla zysku netto.
W marcu zarzÄ d PKP Cargo zarekomendowaĹ Walnemu Zgromadzeniu spĂłĹki wypĹatÄ dywidendy w wysokoĹci 32,69 mln zĹ, czyli 50 proc. zysku skonsolidowanego za rok 2013. Jednak okazaĹo siÄ, Ĺźe Walne Zgromadzenie podjÄĹo dziĹ decyzjÄ o wypĹacie duĹźo wyĹźszej dywidendy ? aĹź 137,5 mln zĹotych.
WypĹacÄ z zyskĂłw zatrzymanych w spĂłĹce
- WypĹata wyĹźszej dywidendy pozostaje bez wpĹywu na naszÄ sytuacjÄ finansowÄ , plany inwestycyjne i rozwojowe PKP Cargo. Po wypĹacie pozostanie nam nadal kilkaset milionĂłw zĹotych wolnej gotĂłwki. Ponadto, mamy szerokie moĹźliwoĹci pozyskiwania finansowania zewnÄtrznego, poniewaĹź w ograniczonym stopniu korzystamy z dĹşwigni finansowej. CieszÄ siÄ, Ĺźe dywidenda trafi do akcjonariuszy, w tym takĹźe do ponad 20 tys. pracownikĂłw PKP Cargo, wspĂłĹwĹaĹcicieli naszej spĂłĹki ? zapewniĹ Adam Purwin, prezes spĂłĹki.
DecyzjÄ Walnego Zgromadzenia ostatecznie dywidenda wyniesie 137,5 mln zĹ, czyli 3,07 zĹ na akcjÄ (akcji objÄtych dywidendÄ jest ok. 45 mln). PoĹowÄ tych pieniÄdzy dostanie PKP SA. Kwota 86,6 mln zĹ zostanie wypĹacona z zysku jednostkowego za 2013 rok (ktĂłry wyniĂłsĹ 94,1 mln zĹ), natomiast pozostaĹa kwota (50,9 mln zĹ) bÄdzie pochodziÄ z zyskĂłw zatrzymanych w spĂłĹce. Portal ISBNews przypomina, Ĺźe w ubiegĹym tygodniu prezes Grupy PKP Jacek Karnowski, pytany podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach o moĹźliwoĹÄ wypĹaty wyĹźszej dywidendy niĹź rekomendacja zarzÄ du odpowiedziaĹ, Ĺźe "spekulacje analitykĂłw o moĹźliwoĹci wypĹaty wyĹźszej dywidendy przez Cargo nie majÄ nic wspĂłlnego z rzeczywistoĹciÄ ". WedĹug niego, prospekt emisyjny jest dla Grupy bardzo waĹźnym dokumentem i bÄdzie trzymaÄ siÄ zapisanej tam polityki dywidendowej, czyli poziomu 35-50%.
Indywidualni zarobiÄ do 750 zĹotych
Cena sprzedaĹźy akcji w ofercie wyniosĹa 68 zĹ. Jeszcze w dniu debiutu wzrosĹa do wartoĹci 80,2 zĹotego ? i podobny kurs ma dziĹ (choÄ akcje kosztowaĹy w lutym nawet 94 zĹote). Dzisiejsza informacja oznacza, Ĺźe inwestorzy, ktĂłrzy w ofercie publicznej nabyli akcje przewoĹşnika zyskali nie tylko na wartoĹci swoich papierĂłw. W sumie wysokoĹÄ dywidendy przypadajÄ ca na jednÄ akcjÄ wynosi 3,07 zĹ. Inwestorzy indywidualni, ktĂłrzy kupili maksymalny pakiet akcji w zapisach (244 akcje po 68 zĹotych), wydajÄ c na nie 17 tysiÄcy zĹotych, zarobiÄ 749,08 na dywidendzie. WĹrĂłd akcjonariuszy, oprĂłcz funduszy inwestycyjnych, sÄ : prezes Adam Purwin i byĹy prezes Ĺukasz BoroĹ (po 245 akcji). Prezes PKP SA Jakub Karnowski ma 503 akcje. Termin wypĹaty dywidendy to 4 czerwca (dwa tygodnie od 20 maja).
Nie znamy uzasadnienia decyzji Walnego Zgromadzenia. MoĹźe byÄ to zachÄta do zakupu akcji kolejnych sprzedawanych spĂłĹek z grupy PKP - ale na razie wycofano siÄ z chÄci wprowadzania kolejnych spĂłĹek na gieĹdÄ (TK Telekom, PKP Energetyka i PKP Informatyka) na rzecz inwestorĂłw branĹźowych. Na gieĹdÄ ma trafiÄ PKP Intercity, ale nawet wedĹug zapowiedzi PKP SA nie wczeĹniej niĹź w 2016 roku. Na pewno ciekawym czynnikiem jest to, Ĺźe wypĹata dywidendy poprawia bilans spĂłĹki PKP SA o 68 mln zĹotych.
ĹšrĂłdĹo: Rynek Kolejowy, 12.05.2014 r.