Prezydent 2020 2025

 

Miejmy nadzieję, że podpisana 5 maja w Warszawie umowa programowa pomiędzy przewodniczącym Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Piotrem Dudą a prezydentem Andrzejem Dudą będzie w rozpoczynającej się II. kadencji prezydenta realizowana.

 

Komisja Krajowa „S” udzieliła obecnemu prezydentowi oficjalnego poparcia w walce o reelekcjęw zamian za m.in.: utrzymanie obecnych programów społecznych, działania na rzecz wprowadzenia tzw. dodatku solidarnościowego dla osób, które straciły pracę w wyniku epidemii COVID-19, dążenie do wzmacniania roli i promocji zawierania układów zbiorowych pracy czy zwiększenie uprawnień obywateli w ramach demokracji bezpośredniej. Przewodniczący NSZZ „Solidarność” Piotr Duda wskazał, że nowa umowa programowa jest kontynuacją dokumentu podpisanego przez Komisję Krajową w 2015 roku z ówczesnym kandydatem na urząd prezydenta Andrzejem Dudą. Podkreślił jednak, że w ostatnich 5 latach współpraca związku z prezydentem wielokrotnie wykraczała poza treść tamtej umowy. – Przez te pięć lat zawsze mogliśmy w trudnych sytuacjach liczyć na pana prezydenta – powiedział Piotr Duda. Szef związku podziękował prezydentowi za zrealizowanie – jak to określił – najważniejszego punktu umowy sprzed 5 lat dotyczącego przywrócenia wieku emerytalnego podwyższonego przez koalicję rządzącą PO-PSL. Przypomniał, że było to powiązane z emeryturami stażowymi, które jednak nie znalazły przychylności większości parlamentarnej. – Dlatego w nowej umowie programowej konsekwentnie wpisujemy i dzisiaj z panem prezydentem podpiszemy emerytury stażowe – mówił  Piotr Duda podczas uroczystości, która odbyła się w warszawskim biurze Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”. 

 

A.Duda P.Duda 05.05.2020

foto: www.solidarnosc.katowice.pl

 

 

Henrykowi Grymelowi

 

Przewodniczącemu Rady Krajowej Sekcji Kolejarzy

NSZZ „Solidarność”

 

wyrazy głębokiego współczucia i żalu

z powodu śmierci

 

Siostry

 

krzy gazka 

 

składają

 

Przewodniczący

oraz członkowie Organizacji Zakładowej

NSZZ "Solidarność" w Centrali PKP CARGO S.A.

 

Pikieta w obronie Cargo 15.07.2015

 

Rok 2015 był szczególnie trudnym dla PKP Cargo. Wdrażany był „na siłę” ekspansywny program tzw. optymalizacji kosztów działalności spółki i jej struktury organizacyjnej. Ze względów politycznych najbardziej dosięgło to Małopolskę i zwykłych ludzi. Pod pozorem Programu Dobrowolnych Odejść pozbywano się setek pracowników z jednostek  terenowych Cargo w Jaśle, Nowym Sączu, Stróżach, Tarnowie i Krakowie. Szły za tym masowe zwolnienia, likwidacja sekcji, punktów napraw i utrzymania taboru. Zamykano wszystko co się tylko dało. Uderzenie poszło również w Centralę Cargo w Krakowie, którą chciano przenieść do Katowic, na słynną już ulicę Francuską. W ten sposób chciano załatwić dwie sprawy – pierwszą to likwidacja blisko 100 miejsc pracy a drugą to opróżnienie z pracowników budynku Cargo przy ul. Kamiennej, który chciano sprzedać. Transakcja ta miała dać jednorazowy przychód kilku milionów zł i poprawić wynik finansowy spółki. Co by nie mówić „bankomaty” umiały liczyć i dbać o wynik finansowy, którym się medialnie chwalono. 

Kto stał za tą dewastacją Cargo i zwolnieniami ludzi? Wtedy w kraju rządziła Platforma Obywatelska a jej ludzie poobsadzani w kolejowych spółkach – „bankomaty” uprawiali politykę polegającą głównie na sprzedaży spółek kolejowych, nieruchomości, krótko mówiąc wszystkiego na co tylko znalazł się kupiec. Transferowano również ogromne sumy na zewnątrz, w postaci najróżniejszych analiz prawnych, doradczych i konsultingowych. Prezesem Cargo był wtedy Adam Purwin a PKP S.A. Jakub Karnowski. Ludzie wyjątkowo nieprzychylni związkom zawodowym, kolei i kolejarzom, wielokrotnie zastępując jak mówili „kolejowy beton”, ludźmi z różnych instytucji finansowych, którzy pilnowali swoich interesów.

„Solidarność” jako jedyny związek zawodowy przeciwstawiał się temu. I tak wspólnie z zakładowymi organizacjami „S” z Cargo Nowy Sącz i Centrali Cargo z Krakowa, Regionalna Sekcja Kolejarzy wspierana przez Region Małopolski NSZZ „Solidarność” zorganizowała akcje protestacyjne w postaci 2 pikiet, spotkań z posłami, wielu pism do różnych instytucji, wykorzystując kontakty z mediami (np. konferencja prasowa w biurze RSK), które na koniec 2015 r. doprowadziły do obronienia terenowych struktur i powrotu ludzi do pracy. Spektakularnym sukcesem „S” było odstąpienie od zamiaru przeniesienia Centrali Cargo do Katowic i sprzedaży budynku przy ul. Kamiennej. 

 

Pikieta w obronie Cargo 05.02.2015

 

Czy się to komuś podoba, czy nie, ale taka jest prawda. Nie byłoby to możliwe gdyby nie wybory parlamentarne, zwycięstwo Prawa i Sprawiedliwości i odsunięcie od władzy Platformy Obywatelskiej oraz osobiste zaangażowanie posła a następnie Ministra Andrzeja Adamczyka. 

5 lat to dużo i mało. Warto o tych wydarzeniach przypominać, tym co na skutek amnezji już zapomnieli co by było gdyby. To również przypomnienie i przestroga dla tych, którzy tamtych rządów nie pamiętają i dla tych, którzy wtedy jeszcze nie pracowali na kolei. 

 

Henryk Sikora

 

Wsplna zbirka krwi 09.07.2020

Lublin 19.07.2020

 

 

 

W odpowiedzi na wydane w ostatnich dniach przez Europejską Konfederację Związków Zawodowych dokumenty: Stanowisko w sprawie wybuchu epidemii i strategii odbudowy oraz List otwarty do liderów państw unijnych, Przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" Piotr Duda wystosował list do członków Związku.

Oto jego treść:

List Piotra Dudy 01.07.2020 1List Piotra Dudy 01.07.2020 2