W dniu 20 maja 2015 r. Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "SolidarnoĹÄ" wystÄ piĹa pismem SKK-12/2015 do pani minister Marii Wasiak z zapytaniem o szczegĂłĹy dotyczÄ ce funkcjonowania spĂłĹki XCity Investment Sp. z o.o. Nowa spĂłĹka, powoĹana przez PKP S.A. prowadzÄ ca dziaĹalnoĹÄ deweloperskÄ dziaĹa od 1 stycznia 2015 r. Jak wynika z ogĂłlnodostÄpnych materiaĹĂłw zostaĹa ona utworzona gĹĂłwnie po to, aby zarabiaÄ na intratnych gruntach w duĹźych miastach. Dotychczas PKP S.A. do wspĂłlnych inwestycji z podmiotami zewnÄtrznymi zakĹadaĹa spĂłĹki celowe, ktĂłre byĹy później likwidowane. Natomiast teraz wszystkimi nowymi projektami ma zarzÄ dzaÄ spĂłĹka Xcity Investment.
PKP S.A. do nowej spĂłĹki planuje wnieĹÄ kolejowe grunty bÄdÄ ce najatrakcyjniejszymi lokalizacjami w duĹźych miastach o wartoĹci 937 mln zĹ (to kapitaĹ zakĹadowy spĂłĹki) co przy powstaĹych na nich nieruchomoĹciach, ma powiÄkszyÄ jej majÄ tek do przeszĹo 1 mld 250 mln zĹ. PKP S.A. dziÄki temu ma zarobiÄ na tym ok. 1,3 mld zĹ.
Obecnie PKP S.A. pracuje nad 18 projektami (rocznie ma ich realizowaÄ ok. 20), wĹrĂłd ktĂłrych znajduje siÄ projekt ?KrakĂłw Bosacka" oraz zabudowa terenu tzw. ?MiÄdzytorza" w Gdyni. Kolejnymi przygotowywanymi projektami sÄ m.in. inwestycje przy stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa GdaĹska.
WokóŠdziaĹalnoĹci tej spĂłĹki narasta wiele wÄ tpliwoĹci i pytaĹ. SzczegĂłlnie nasze zaniepokojenie spowodowane jest interesem pracownikĂłw posiadajÄ cych jednostki uczestnictwa w Funduszu WĹasnoĹci Pracowniczych. Prawdopodobnie oprĂłcz PKP S.A. udziaĹy w tej spĂłĹce majÄ inne podmioty i osoby prywatne co powoduje, Ĺźe Skarb PaĹstwa nie posiada nad niÄ wĹaĹciwej kontroli.
W zwiÄ zku z powyĹźszym Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "SolidarnoĹÄ" domaga siÄ wyjaĹnienia opisanej sytuacji i udzielenia odpowiedzi na nw. pytania:
- Czy wnoszenie nieruchomoĹci aportem do spĂłĹki Xcity nie jest zĹamaniem Ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, ktĂłra zakĹada wnoszenie nieruchomoĹci niezbÄdnych do prowadzenia dziaĹalnoĹci gospodarczej, do spĂłĹek powstaĹych po podziale przezdsiÄbiorstwa paĹstwowego PKP?
- Czy nie jest to spĂłĹka, sĹuĹźÄ ca do wytransferowania poza PKP najcenniejszych kolejowych nieruchomoĹci?
- Kto zagwarantuje, Ĺźe w niedalekiej przyszĹoĹci spĂłĹka ta nie zostanie sprywatyzowana?
- Dlaczego pracownicy oddziaĹĂłw PKP S.A. zmuszani sÄ do wykonywania czynnoĹci na rzecz Xcity jako odrÄbnego podmiotu?
- Co z 15 % odpisem od wartoĹci sprzedanych nieruchomoĹci, ktĂłry zgodnie z UstawÄ o PKP powinien byÄ przekazany na Fundusz WĹasnoĹci Pracowniczych (a moĹźe jest to prĂłba jego ominiÄcia)?
- Czy nad spĂłĹkÄ Xcity, wyposaĹźanÄ w bardzo duĹźej wartoĹci majÄ tek, jest sprawowany naleĹźyty nadzĂłr?
ĹšrĂłdĹo: www.skk.org.pl